In iedere stad zie je ze. Deelauto’s, deelscooters, stepjes en meer.… Sjoeffff daar ging weer een super snelle rode fiets, tuuuttttuuut die scooter hoorde je niet aankomen, en was dat niet wéér zo een paars 45-kilometer-karretje die voorbij scheurde? En al die deelauto’s dan? Kan je die “gewoon” gebruiken? Vervolgens steek je toch maar weer je hand op voor de oude vertrouwde taxi. €30 en 5 kilometer verder begin je alvast met piekeren over je terugrit.

Alles, maar ook alles is nieuw. Elektrische voertuigen, hoe werken die precies? Geen sleutel maar een app, hé wat?! En de gedachte “dat zal vast wel duurder zijn dan je denkt”.

Wij helpen je graag een stukje verder als je nieuwsgierig bent naar het gebruik van (elektrische) deelmobiliteit of daar simpelweg nog een beetje vertrouwen in moet winnen. Daarom hier onze reviews over aanbieders in Nederland met een focus op de meest innoverende stad op dit gebied, Rotterdam.

Van deelscooter tot deelauto, de deelstep


🛴
Steps:


Als je onlangs een stedentrip buiten Nederland hebt gemaakt zijn deze vaak zwaarbeschadigde racemonsters je ongetwijfeld opgevallen. In Nederland zijn deelsteps nog niet toegestaan maar het zal niet lang meer duren. Wij zijn nog niet helemaal fan omdat de step vooral veel wordt gebruikt voor afstanden die ook makkelijk te lopen zijn. We willen natuurlijk wel een beetje fit blijven met z’n allen! De grotere aanbieders zoals Bird en Lime hanteren €1,- opstartkosten en €0,15 per minuut.

Van deelscooter tot deelauto, de deelfiets

🚲Fietsen:


JUMP
 

JUMP is de nieuwe elektrische deelfiets-aanbieder van Uber! Er rijden al 500 van deze supersnelle fietsen rond in Rotterdam. Je reserveert een JUMP voor €1,- opstartkosten en €0,20 per minuut.

Voor- en nadelen:

+ Schaal! In Rotterdam hoef je niet ver te zoeken naar een deelfiets.
+ Alles werkt. Je gebruikt de Uber-app dus alles is tot in detail uitgedacht, getest en betrouwbaar.
+ Je kan met de Uber-app fietsen in o.a. Rotterdam, Lissabon, Parijs, Malaga en meer steden gebruiken.
+ Zowel taxi’s als fietsen vanuit één app.
+ Geen abonnement.
+ Hij is elektrisch!
– JUMP is een duurzaam product van een niet zo duurzaam bedrijf.


De OV-fiets

Een gouwe ouwe! Misschien niet de meest hippe fiets maar hij is er je hem nodig hebt. Je reserveert een OV-fiets voor €3,85 voor 24 uur.

 Voor- en nadelen:

Sluit naadloos aan bij je treinreis.
+ Je vindt de ov-fiets door heel Nederland.
+ Een gezonde optie omdat je in beweging blijft!
+ Geen abonnement.
– Je moet de fiets ook weer terugbrengen naar het station.
– Er mag (eigenlijk) niemand achterop.

 

MObike

Deze deelfiets met oranje banden zie je vooral veel in Rotterdam. Je fietst met een MObike voor  €1,- per 30 minuten.

Voor- en nadelen:

+ Groot aanbod deelfietsen. Er is er altijd een in de buurt ook in het buitenland.
+ De app is betrouwbaar en werkt goed.
– Het ontbreekt erg aan de kwaliteit van de fietsen. Ze fietsen zwaar en de zadels zakken vaak naar beneden.
– Als we de reviews moeten geloven is de klantenservice niet van hoge kwaliteit.

 

van deelscooter tot deelauto


🛵
E-scooters:


Felyx

Je hebt hem ongetwijfeld voorbij zien komen in Den Haag, Rotterdam of Amsterdam, de Felyx e-scooter! We love them in Rotterdam maar deze deelscooter is niet in elke stad even handig te gebruiken. In Amsterdam is er eigenlijk nooit eentje beschikbaar. Ook moet je daar al een helm op.  Den Haag en Rotterdam zijn een ander verhaal. Hier is de dekking scooter drie keer zo groot en heb je bijna altijd een scooter in de buurt! Wij maken er dan ook graag gebruik van! Een Felyx kost €0,30 per minuut.

Voor- en nadelen:

+ Groot aanbod in Den Haag en Rotterdam.
+ Werken veel met actie-tarieven.
– De app is op Android niet fantastisch.
– Beetje spammerig met push-meldingen.
– Felyx is duur voor lange ritten.
 

Go sharing

We hebben het zelf nog niet geprobeerd, maar deze e-scooter deelpartij komt ook naar Rotterdam. Go Sharing lanceert in Rotterdam met 500 knalgroene deelscooters. Go sharing kost €0,29 per minuut.

Voor- en nadelen:

+ De prijs. Go Sharing is 1 cent goedkoper per minuut dan Felyx.
+ Goedkope parkeertarieven. Je parkeert al buiten de zone voor €0,05 per minuut.
– Niet betalen voor gebruik. Je koopt pakketten af. Dat kan een voordeel zijn als je zeker weet dat het een product is wat je regelmatig gebruikt. Niet zo gunstig om even uit te proberen.


Juuve

Begin 2020 start ook Juuve met honderden elektrische deelscooters in Rotterdam! Hou ons in de gaten!


🛸 Biro (45-km-karretje)


Weet je nog dat je oude dametjes rond zag rijden in knalrode Canta’s? Tijden veranderen en deze dametjes blijken ware ware trendsetters!

Lev

Je hebt vast wel eens verbaasd gekeken naar een 45-kilometer-wagentje (met een vaak opmerkelijke bestuurder) die rond scheurt door de stad en vervolgens midden op de stoep parkeert. Nu kun ook jij de show stelen! Gewoon met je telefoon. Lev reserveer je voor  €1,- opstartkosten en €0,40 per minuut.

Voor- en nadelen:

+ Lekker handig bij slecht weer! Als je net de deur uit wilt lopen naar je werk, date, etentje of andere situatie waar je niet graag als een verzopen kat aan wilt komen, dan is Lev dé oplossing!
+ Makkelijk parkeren. Ten opzichte van een auto dan.
+ Je kan hem achterlaten bij aankomst.
– Je staat helaas ook in de file met een Biro. De Biro moet gewoon de weg op en een beetje over het fietspad crossen mag dus niet. Geen ideale oplossing tijdens de spits.
– Een beetje prijzig. Zoals je voor auto’s vaak per uur betaalt, betaal deelscooters per minuut. Dat geldt ook voor Lev. Je betaalt €0.40 per minuut en dat aardig oplopen als het verkeer tegen zit.

 

autodelen, deelauto


🚙
 Deelauto’s:

 

Last but not least hebben we natuurlijk nog de deelauto. We hebben een paar partijen vergeleken in Nederland.


Greenwheels

Waarschijnlijk de meest vertrouwde en grootste naam als het aankomt op autodelen. De knalrode volkswagen Ups zijn het meest kenmerkend aan deze deelauto partij. Zonder abonnement reserveer je een Greenwheels voor €6,- per uur en €0,34 per kilometer. Met abonnement kost je dat ongeveer €4,- per uur en €0,29 per kilometer.

Voor- en nadelen:

+ Ze zijn er altijd! Greenwheels heeft schaal en staan er als je ze nodig hebt.
+ Gereserveerde parkeerplek.
+ Super snel met het activeren van je account.
+ Prijzen zijn inclusief brandstof. Transparantie dus, we like it!
– Je moet vooraf €225 borg betalen.
– Het zijn niet de meest shiny auto’s om aan te komen op je date of belangrijke afspraak.
– Wij vinden de tarieven van Greenwheels hoog.

 

Buurauto

Buurauto is de kleinere groene deelauto-partij die exclusief met elektrische deelauto’s werkt. Een persoonlijk aanpak als het gaat om communicatie naar gebruikers en het delen van de deelauto met de buurt of straat staat hier centraal.  De prijs is afhankelijk van het abonnement maar voor €15,- per maand rij je voor €1,- per uur en €0,50 per kilometer.

Voor- en nadelen:

+ Alleen maar elektrische deelauto’s.
+ Gericht op de buurtbewoners en community.
+ Gunstige uurtarieven.
– Relatief hoge kilometertarieven.

 

Mywheels

Mywheels is een deelauto-platform waar ook particulieren auto’s op kunnen aanbieden. De Mywheels auto’s open je via de app. Bij het huren van een auto van een particulier ben je afhankelijk van een afspraak met sleuteloverdracht. De prijs is afhankelijk van het type voortuig maar de meeste hatchbacks rij je rond €30,- per dag en dus €0,15 cent per kilometer (bovenop de reguliere tankkosten).

Voor- en nadelen:

+ Groot aanbod van verschillende type deelauto’s.
+ Goed werkende app.
+ Overzichtelijke website.
+ Snelle aanmeldprocedure!
– Je betaalt borg.
– Kosten voor annuleren.
– Reserveringsverzoeken (particulieren) worden regelmatig afgewezen. Niet handig als je even snel naar een afspraak moet.
– Niet transparant over prijs. Op de website wordt veel “eerste 100km gratis” vermeld. Dit betekent echter niet gratis. Je betaalt niet extra over de eerste 100 kilometer. Bij reserveringen onder de 10 uur gaat het ook slechts om 10 kilometer per uur. Beetje blij maken met een dooie mus dus!

 

Snappcar

Net als bij Mywheels bieden ook hier particulieren hun auto aan om te delen. Snappcar is een van de grotere deelauto-partijen. De prijs is afhankelijk van het type voortuig maar de meeste hatchbacks rij je rond €35,- per dag en dus €0,25 cent per kilometer (bovenop de reguliere tankkosten).

Voor- en nadelen:

+ 24/7 helpdesk! We love it!
+ Veel verschillende type voertuigen.
+ Overzichtelijke website.
– Ook hier weer die dooie mus van Mywheels! Ook snappcar geeft de eerste 100 kilometer “gratis”, niet dus!
– Hoge extra kilometerprijs. Je betaalt maar liefst €0.25 per kilometer extra bovenop de reguliere tankkosten!
– De meeste auto’s zijn niet keyless. Geen sleutel dus.
– Reserveringsverzoeken (particulier) worden regelmatig afgewezen. Niet handig als je even snel naar een afspraak moet.

 

Juuve

Je kent ons nu waarschijnlijk alleen nog door onze deelauto’s. Juuve is een beetje de nieuweling maar onze ambities zijn groot, vooral als het gaat om betere luchtkwaliteit en minder uitstoot. En ja, we zien ook echt wel onze eigen flaws en niet alleen die van anderen. Maar een echte beoordeling laten we liever aan jou over. De meeste Juuve deelauto’s rij je voor €2,- per uur en €0,25 per kilometer.

Voor- en nadelen:

+ Je kunt direct op weg! Reserve, swipe en drive!
+ Geen borg.
+ Divers aanbod van auto’s elektrisch en benzine. Liever een BMW i3 voor een zakelijke afspraak? Dat kan. Bank kopen met een bus? Dat kan ook! Je ziet de auto’s om je heen direct in de app.
+ Transparantie in prijs. In de app zie je per auto het kilometertarief en het uurtarief.
+ Laagste uur- en kilometertarieven die wij kunnen vinden.
+ Juuve staat 24/7 voor je klaar!
+ Via Juuve kun je (binnenkort) deelscooters en deelauto’s via een app reserveren.
– Onze accounts zijn niet direct na aanmelding goedgekeurd.
– Onze app is een stukje gecompliceerder en kan soms traag zijn. Wij zijn er wel druk mee bezig om deze te verbeteren en goed nieuws, onze nieuwe app is er in December!
– Geen vaste parkeerplaatsen maar zones. Juuve heeft vaste parkeerzones maar geen plekken. Daardoor kan het zoeken naar een parkeerplekje soms wat lastiger zijn.

 

Download de app voor iPhone en Android!

Ook een Juuver worden?

Meld je aan en ga met ons op pad!

Vind een auto!

Andere stories

Benschop Deelauto’s

Terberg en Juuve pionieren met de lancering van een deelhub in Benschop. De hub bestaat uit een Toyota Aygo en een Ford Focus

Lezen
Juuve in Noorderhaven

In samenwerking met Vesteda biedt Juuve twee elektrische deelauto’s aan (BMW i3’s). Deze deelauto’s zijn exclusief besc

Lezen

Terug naar blog